امروزه انواع لوازم خانگی برای پخت و پز و آشپزی در آشپزخانه ها وجود دارد مثل انواع مایکروویو، کباب پز، بخارپز، آرام پز، پلوپز و …اما باز هم اجاق های برقی و به ویژه گازی، از محبوبیت دیگری برخوردارند به طوری که تقریباٌ هیچ آشپزخانه ای را بدون وجود آن ها حتی تصور هم نمی توان کرد.
همانطور که می دانید این وسیله یکی از پرکاربردترین و مهمترین اجزای آشپزخانه می باشد، مخصوصا اگر به شیرینی پزی و پخت غذاهای متنوع علاقه مندهستید حتماٌ در هنگام خرید اجاق گاز توجه بسیار زیادی به خرج دهید. دقت کنید اجاق گازی که انتخاب می کنید از همه قابلیت های مورد نیاز شما برخوردار باشد. 
البته بودجه، فضا و ترجیحات شخصی شما تا حد زیادی در انتخابتان تاثیرگذار خواهد بود؛ با این حال بهتر است کاتالوگ‌های مربوط به این‌گونه وسایل را مطالعه و مدل‌های مختلف اجاق‌، امکانات و پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود را بررسی کنید.

به طور کلی اجاق گازها از نظر اندازه به دو دسته تقسیم می شوند : 

 اجاق هایی که طول کمتر اما ارتفاع بیشتری داشته و اجاق هایی که از نظر طول بزرگ ترند. 
اجاق هایی که طول بیشتری دارند نسبت به گروه دیگر تعداد شعله بیشتر و قابلیت های بیشتری هم دارند. انتخاب میان این دو نوع بستگی به فضای آشپزخانه، تعداد افراد خانواده شما، میزان استفاده از گاز و همچنین استفاده شما از قابلیت های دیگر مانند جوجه گردان، گریل و … دارد.
ارزان‌‌ترین انتخاب، خرید یک اجاق ساده فردار با شعله مرکزی اما امروزه مدل‌های عریض‌تر آن نیز به بازار عرضه شده‌است. قبل از خرید، دقت کنید که فر آن مطابق با نیاز شما باشد (ظرفیت داخلی آن باید از بیرون قابل برآورد باشد) و توجه داشته باشید که فرهای خودشوی، عموما فضای پخت کمتری دارند. در صورت امکان، فری تهیه کنید که در‌های شیشه‌ای داشته باشد.
در شیشه‌ای آسان‌تر شسته می‌شود و در زمان پخت نیز می‌توانید مواد داخل آن را ببینید.اجاق‌های امروزی بسیار متنوع‌تر از انواع قدیمی است و دارای کباب‌پزها، شعله‌هایی برای سرخ‌کن‌های بزرگ، جایی خاص برای ماهی‌تابه و انواع دو شعله‌ای یا شش شعله‌ای هستند.
اگر شعله‌ها را جداگانه خریداری می‌کنید، در انتخاب خود دقت کنید تا پاسخگوی نیاز و آشپزخانه شما باشند (جنس این شعله‌ها بسیار متنوع است: شیشه، استیل، لعابی) و تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها برای شما کارآیی بهتری خواهد داشت.
اجاق گاز‌های هوشمند و قابل برنامه‌ریزی به کدبانوی خانه امکان می‌دهد که با خیال آسوده در حالی که غذایی را روی گاز گذاشته از منزل بیرون برود و مطمئن باشد در زمان مقرر، شعله زیر غذا خاموش می‌شود. هر چند در آغاز اجاق‌گاز‌ها تنها چند شعله برای پخت غذا داشتند اما با مرور زمان تجهیزات دیگری نظیر جوجه گردان و فر به آنها اضافه شد.
اجاق گاز هم اکنون مبدل به یکی از نیازهای اساسی در لوازم خانگی بدل شده و دیگر خانه ای نیست که در آن اجاق گاز موجود نباشد .
البته اخیرا دستگاه های دیگری نظیر ماکروویو، گریل و ... به بازار آمده‌اند که هریک به نوعی می‌توانند کار گاز را انجام دهند. اما باز هم فروش اجاق گاز به مراتب بیش از این محصولات است.
هنگام خرید اجاق گاز باید علاوه بر ظاهر و کارایی به نیاز خانواده هم توجه کرد. برای خانواده‌های پرجمعیت اجاق‌های ۵ یا ۶ شعله مناسب است اما یک خانواده کم‌جمعیت با یک اجاق ۴ شعله یا اجاق رومیزی ۲ شعله هم می‌تواند امورات خود را بگذراند.
البته تجهیزات اجاق‌ها هم اهمیت دارد. برای مثال خیلی‌ها از فر اجاق استفاده زیادی می‌کنند و برخی دیگر استفاده زیادی ندارند.

ارتباط با کارشناسان : 44670481